Znalosti a dovednosti učitelů základních škol v Maďarsku v oblasti první pomoci

Cíl: Cílem výzkumu bylo změřit znalosti, zkušenosti, postoje a dovednosti učitelů v oblasti první pomoci v rámci vzdělávacího experimentu.Metody: Cílovou skupinou byli učitelé působící na základních školách v okrese Baranya v Maďarsku. Studie, jejíž součástí byl vlastní dotazník, se zúčastnilo celke...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Published inKontakt Vol. 24; no. 2; p. 137
Main Authors Deutsch, Krisztina, Jäkl, Ildikó, Bánfai-Csonka, Henrietta, Betlehem, József, Ferkai, Luca Anna, Máté, Orsolya, Bánfai, Bálint
Format Journal Article
LanguageEnglish
Published České Budějovice University of South Bohemia in Ceske Budejovice, Faculty of Health and Social Sciences 01.01.2022
Subjects
Online AccessGet full text

Cover

Loading…
More Information
Summary:Cíl: Cílem výzkumu bylo změřit znalosti, zkušenosti, postoje a dovednosti učitelů v oblasti první pomoci v rámci vzdělávacího experimentu.Metody: Cílovou skupinou byli učitelé působící na základních školách v okrese Baranya v Maďarsku. Studie, jejíž součástí byl vlastní dotazník, se zúčastnilo celkem 156 učitelů (N = 156); 132 učitelů (n = 132) se také zúčastnilo školení první pomoci. Statistická analýza byla provedena pomocí deskriptivní statistiky, jedno/dvoupárového T-testu a ANOVA. P-hodnota menší než 0,05 byla považována za statisticky významnou.Výsledky: V průměru dosáhli pedagogové výsledku 78,33 % v hodnocení znalostí první pomoci, ale jen 38,15 % u praktických dovedností. Na základě výsledků došlo v průběhu jednoho akademického roku k několika úrazům ve školách ve městech (672) a na nižším stupni (498). Účastníci dosáhli po edukaci výrazně lepších výsledků ve všech vyučovaných tématech než dříve (p < 0,001).Závěr: Úroveň znalostí první pomoci je mezi učiteli přiměřená, ale v mnoha případech to neodpovídá jejich praktickým dovednostem. Velký počet školních úrazů však vyžaduje kompetentní učitele. Vzdělávací experiment měl výrazně pozitivní dopad na znalosti a dovednosti pedagogů. To ospravedlňuje motivaci učitelů a jejich schopnost zvládnout odbornou péči.
ISSN:1212-4117
1804-7122
DOI:10.32725/kont.2022.010