Rozhovor s Lenkou Filipovou – zástupkyní ředitele Základní školy Partyzánská, Česká Lípa
Celá škola si prošla poměrně výraznou restrukturalizací, vznikaly nové pozice, postupně jsme zavedly řadu nových a možná netradičních postupů, ale zásadní je, že jsme chtěli (a stále chceme) vybudovat "otevřenou školu". Možná to zní trochu jako klišé, ale je to základ všeho - chceme být šk...
Saved in:
Published in | Sociální pedagogika Vol. 10; no. 1; pp. 133 - 139 |
---|---|
Main Authors | , |
Format | Journal Article |
Language | Czech |
Published |
Zlin
Tomas Bata University in Zlín, Faculty of Humanities
01.04.2022
|
Subjects | |
Online Access | Get full text |
Cover
Loading…
Summary: | Celá škola si prošla poměrně výraznou restrukturalizací, vznikaly nové pozice, postupně jsme zavedly řadu nových a možná netradičních postupů, ale zásadní je, že jsme chtěli (a stále chceme) vybudovat "otevřenou školu". Možná to zní trochu jako klišé, ale je to základ všeho - chceme být školou, o které bez podmínky a výjimky platí, že je učící se komunitou. Chceme vyslat signál, udělat první krok, následně ale tvořit s kolegy, zapojit je výrazně do procesu formulování vizí. Proto se pravidelně scházíme s pedagogy, abychom si aktualizovali, kam společně kráčíme, co je náš společný cíl. Jsme si vědomi toho, že nejen žáci se učí, ale učíme se i my učitelé vzájemně od sebe. Samozřejmě tento způsob sebereflexe nemusí být při zavádění populární, ale školní třída není uzavřený a privátní prostor. Navíc vyučování je proces, za který jsme zodpovědní my všichni. Není chybou dělat chyby, ale chyby nereflektovat. Když víme, že máme ve škole odborníky na určité metody nebo určité předměty, tak se toho snažíme plně využít. Samozřejmě učitelé používají různé nástroje, různé metody, ale musíme vědět, že jdeme k jednomu cíli. Jsme také v projektu Pomáháme školám k úspěchu, kde se zaměřujeme hlavně na čtenářskou gramotnost, protože víme, že práce s textem je pro děti velmi náročná, ale nezbytná a potřebná. Jakým způsobem pracujete s nově přicházejícími pedagogy? Máme vypracovaný adaptační plán pro začínající pedagogy, kde jsou jednotlivé kroky na každý měsíc. Tito kolegové mají přidělené začínající učitele a já se pak mohu věnovat také začínajícím učitelů, ale kteří jsou u nás druhým nebo třetím rokem. Já jako zástupce ředitele jsem zodpovědná za pedagogický sbor a jeho maximální podporu. Vědí co učit, ale méně pracují s cíli vyučovacího procesu. Potřebují soft skills. Pokud už jsou didakticky vybavení, tak ale pouze konkrétní metodou. Pedagogové by si měli uvědomit, že vzdělávání nekončí dostudováním pedagogické fakulty, ale je třeba se průběžně sebevzdělávat. |
---|---|
ISSN: | 1805-8825 |