Základní škola a mateřská škola Brno, nám. 28. října 22

Sociální pedagog zodpovídá za konání výchovných komisí a realizuje screening speciálních vzdělávacích potřeb žáků školy (především nově příchozích žáků) a sociálně znevýhodněných. Sociální pedagog dále zabezpečuje sociální diagnostiku zaměřenou na faktory, které ji ovlivňují: bydliště dítěte v sociá...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Published inSociální pedagogika Vol. 8; no. 2; pp. 130 - 131
Main Author Altmanová, Ludmila
Format Journal Article
LanguageCzech
Published Zlin Tomas Bata University in Zlín, Faculty of Humanities 01.11.2020
Online AccessGet full text

Cover

Loading…
More Information
Summary:Sociální pedagog zodpovídá za konání výchovných komisí a realizuje screening speciálních vzdělávacích potřeb žáků školy (především nově příchozích žáků) a sociálně znevýhodněných. Sociální pedagog dále zabezpečuje sociální diagnostiku zaměřenou na faktory, které ji ovlivňují: bydliště dítěte v sociálně vyloučené lokalitě (popř. kdekoliv na ubytovně); postavení azylanta, osoby požívající doplňkové ochrany a účastníka řízení o udělení mezinárodní ochrany na území ČR podle zvláštního právního předpisu, nařízená ústavní výchova nebo uložená ochranná výchova; nedostatečná znalost vyučovacího jazyka; spolupráce se zákonnými zástupci (popř. osobami zodpovědnými za výchovu) se školou; omluvená, neomluvená absence žáka za sledované období (pololetí), popř. pozdní příchody; vyhodnocování absence a metodické vedení učitelů při řešení absence (spolupráce s VP); monitoring absence za delší časové období (statistika); předškolní příprava (MŠ, přípravný ročník), průběh povinné školní docházky (migrace/povinná školní docházka v zahraničí, dětský domov, dětský diagnostický ústav); rizikové chování (návykové látky, kriminalita, šikana, vandalismus, agresivita/násilí, krádeže, předčasná sexuální aktivita); nutnost spolupráce se subjekty mimo školu (OSPOD, Probační a mediační služba, nestátní nezisková organizace, soud, policie ČR, Úřad městské části - přestupková komise, dětský diagnostický ústav, dětská psychologická léčebna). Tato pozice dále zabezpečuje udržování aktuálního přehledu o speciálních vzdělávacích potřebách žáků školy z hlediska sociálního znevýhodnění, poskytuje individuální poradenství, pomoc v situacích, kdy je narušené rodinné prostředí, disharmonie vztahů a nevhodná rodičovská výchova, pomoc při řešení konkrétních problémů (např. zlepšení prospěchu a chování dětí, pomoc při budování hygienických návyků, zprostředkování komunikace mezi rodinou a školou apod.), sociálněprávní poradenství rodičům, přímé řešení absence žáků s rodiči, participaci na vedení preventivních programů pro třídy ve spolupráci s třídními učiteli a metodikem prevence (adaptační programy, prevence sociálněpatologických jevů), koordinaci, metodickou podporu učitelům ve složitějších případech dětí, participaci na vyšetřování v případě šikany, metodickou podporu začínajícím učitelům při řešení případů žáků s výskytem záškoláctví, skrytého záškoláctví.
ISSN:1805-8825