Lipids and Lipoproteins in Women Lipide und Lipoproteine bei Frauen

Atherosclerosis and coronary artery disease (CAD) are the main causes of death in the Western world, for both men and women. However, in premenopausal women CAD is less frequent than in men, but in elderly women (e.g., > 75 years) myocardial infarction (MI) occurs even more often than in men. In...

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Published inHerz Vol. 30; no. 5; p. 368
Main Authors Sattler, Alexander M, Soufi, Muhidien, Maisch, Bernhard, Schaefer, Jürgen R
Format Journal Article
LanguageEnglish
Published Munich Springer Nature B.V 01.08.2005
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Summary:Atherosclerosis and coronary artery disease (CAD) are the main causes of death in the Western world, for both men and women. However, in premenopausal women CAD is less frequent than in men, but in elderly women (e.g., > 75 years) myocardial infarction (MI) occurs even more often than in men. In summary, women suffer from CAD and MI but at a later age than men. Therefore it is important to observe and compare the cardiovascular risk factors in women and men. The typical CAD risk factors such as hyperlipidemia, smoking, arterial hypertension, diabetes mellitus, obesity, physical inactivity, and unhealthy nutrition are increasingly important for both genders. Many of these factors are comparable between men and women, but due to hormonal influences especially the lipoprotein metabolism shows some striking differences between men and women, but interestingly enough also between pre- and postmenopausal women. Therefore this paper will focus especially on the gender-specific differences in lipid metabolism as a potential target which might explain both the gender-specific and also pre- and postmenopausal differences in the occurrence of CAD. Atherosklerose und koronare Herzerkrankung (KHK) sind die häufigsten Todesursachen in den westlichen Industrienationen, und dies gilt sowohl für Männer als auch für Frauen. Allerdings ist die KHK bei jüngeren, prämenopausalen Frauen wesentlich seltener als bei Männern. Bei älteren Frauen (besonders bei > 75-jährigen) kommt es hingegen häufiger zum Herzinfarkt als bei älteren Männern. Insofern erkranken Frauen sehr wohl an KHK und Herzinfarkt, allerdings in einem späteren Alter. Daher erscheint es lohnenswert, kardiovaskuläre Risikofaktoren in ihrer unterschiedlichen Ausprägung bei Männern und Frauen zu erforschen. Die typischen Risikofaktoren der KHK wie Hyperlipidämie, Rauchen, arterielle Hypertonie, Diabetes mellitus, Übergewicht, körperliche Inaktivität und ungesunde Ernährung spielen in zunehmendem Maße für beide Geschlechter eine große Rolle. Viele dieser Risikofaktoren sind bei Männern wie bei Frauen mit vergleichbarer Bedeutung zu finden. Aufgrund der unterschiedlichen Hormonsituation finden sich aber beim Lipidstoffwechsel deutliche Unterschiede zwischen Mann und Frau sowie interessanterweise auch zwischen prä- und postmenopausalen Frauen. Daher wird sich dieser Beitrag mit den geschlechtsspezifischen Unterschieden des Lipidstoffwechsels beschäftigen. Hier liegt ein möglicher Ansatz zur Erklärung der unterschiedlichen kardiovaskulären Erkrankungsraten, sowohl im Vergleich zwischen Männern und Frauen als auch im Vergleich zwischen prä- und postmenopausalen Frauen.
ISSN:0340-9937
1615-6692
DOI:10.1007/s00059-005-2708-3