Pitvy a pitevní alternativy ve výuce biologie, lékařských a veterinárních oborů – z výsledků výzkumných studií

Využívání pitev neodmyslitelně patří k výuce biologických, lékařských a veterinárních oborů, ale v posledních letech přibývá odpůrců jejich zařazování do edukační reality. Proto se využívají se stále vyšší frekvencí pitevní alternativy často na bázi interaktivních počítačových aplikací co nejvěrněji...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Published inPaidagogos (Veseličko) Vol. 2015; no. 2
Main Authors Veronika Havlíčková, Martin Bílek
Format Journal Article
LanguageCzech
Published Paidagogos - Society For Philosophy, Theory and Praxis of Education 01.12.2015
Online AccessGet full text

Cover

Loading…
More Information
Summary:Využívání pitev neodmyslitelně patří k výuce biologických, lékařských a veterinárních oborů, ale v posledních letech přibývá odpůrců jejich zařazování do edukační reality. Proto se využívají se stále vyšší frekvencí pitevní alternativy často na bázi interaktivních počítačových aplikací co nejvěrněji nahrazujících reálný systém. Pitevní alternativy omezují využívání živočichů za tímto účelem chovaných, popř. usmrcování živočichů získaných z volné přírody. V přehledové studii se zabýváme analýzou a prezentací vybraných výzkumných studií zaměřených na využívání pitev a pitevních alternativ jak ve výuce biologie tak obecně i přírodních věd a pro srovnání i medicínských a veterinárních oborů. Analyzujeme i druhy pitevních alternativ a postoje vůči pitvám samotným i jejich alternativám se zvláštním důrazem na využívání interaktivních počítačových aplikací. Z výsledků výzkumných studií vyplývá, že by reálné pitvy měly být v současné výuce doplňovány vhodnými pitevními alternativami, které ale nedokáží reálné pitvy ve všech aspektech dostatečně nahradit. Proto je třeba stále hledat smysluplné kombinace reálných i alternativních pitevních aplikací s ohledem na cíle a možnosti realizace příslušné výuky.
ISSN:1213-3809
1213-3809