POLITICAL FOLKLORE ON FESTIVAL MARKET: POWER OF PARADIGM AND POWER OF STAGE

Political folklore can be regarded through processes of construction of paradigms, and the production of festivals. There is no doubt that folklore, as a national concept and a Commercial product, has become a means in the creation of various strategies of power on its path to becoming the national...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Published inCeský lid Vol. 98; no. 3; pp. 261 - 280
Main Author Krstanovic, Miroslava Lukic
Format Journal Article
LanguageEnglish
Czech
Published Etnologický Ústav Akademie ved Ceské Republiky, v. v. i 01.01.2011
Subjects
Online AccessGet full text

Cover

Loading…
More Information
Summary:Political folklore can be regarded through processes of construction of paradigms, and the production of festivals. There is no doubt that folklore, as a national concept and a Commercial product, has become a means in the creation of various strategies of power on its path to becoming the national identifier as well as the Commercial product in the everlasting confrontation between cultural forms and the ideological formations. The folklore construction in the conventional zones, along with its regulation role in the intangible heritage, as well as during the performing of the folklore performances, establish one complex systém of Controls, interests and commodities. The most exclusive examples of the folklore tradition's production are, in effect, various events—festive events that become a significant domestic and tourist phenomena based on their ritual and seasonal journeys. A case study of a Dragačevski sabor trubača (The Trumpet Festival of Dragačevo) is analysed through the zone of national and Commercial supervision and representation, leaving behind a deep trace of folklore's politicising. Politický folklor zde nahlížet skrze procesy konstrukce paradigmat a vytváření festivalů. Není pochyb, že folklor, jako národní koncept a jako komerční produkt, se stal nástrojem pro utváření rozmanitých strategií moci. Zároveň se postupně stal nejen komerčním produktem, ale také ztělesněním národa, v procesech soustavného střetávání kulturních forem a ideologických formací. Konstrukce folkloru v konvenčních zónách, paralelně s tím, jak usměrňuje nehmotné dědictví, stejně jako v okamžicích folklorních performancí, vytváří jeden koherentní systém regulací, zájmů a komodit. Nejvýraznějšími příklady produkce folklorní tradice jsou proto různé slavnostní události, které mají význam lokální i turistický, ve vztahu k rituálním i sezónním cestám. Případová studie Festivalu trubačů v Dragočevu (Dragačevski sabor trubača) je analyzován skrze aplikaci národního a komerčního dohledu a reprezentace, které objasňují politickou úlohu folkloru.
Bibliography:ObjectType-Article-2
SourceType-Scholarly Journals-1
ObjectType-Feature-1
content type line 23
ISSN:0009-0794