Übersicht über die Arthroskopie des oberen Sprunggelenks

Therapeutic indications for foot and ankle arthroscopy have increased significantly over the last years because techniques and instrumentation have become more advanced and more readily available. The use of ankle arthroscopy allows us to directly inspect all of the intraarticular structures like th...

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Bibliographic Details
Published inFuss & Sprunggelenk Vol. 1; no. 3; pp. 183 - 190
Main Authors Ueblacker, P., Imhoff, A.B.
Format Journal Article
LanguageGerman
Published Elsevier GmbH 2003
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Summary:Therapeutic indications for foot and ankle arthroscopy have increased significantly over the last years because techniques and instrumentation have become more advanced and more readily available. The use of ankle arthroscopy allows us to directly inspect all of the intraarticular structures like the cartilage and the ligaments at a magnified view without an extensive open approach. Further advantages are a shortened hospitalization time, less pain as a result of the minimal surgical dissection and soft tissue stripping, and faster rehabilitation times. Disadvantages are possible nerve and vessel damages and the difficulties to inspect the central and posterior areas of the ankle and to reach it with instruments. Because of today's imaging, diagnostic indications are rare. Therapeutic indications are osteochondral or chondral lesions, the synovial and bony impingement, synovitis, em-pyem, arthrofibrosis, free bodies and osteophytes. Arthroscopic assisted arthrodeses and osteo-syntheses of malleolar fractures were reported. Contraindications for arthroscopy of the ankle could be an arthrosis with a limited range of motion or a small joint space and patients with venous or arterial diseases. This article explains the approaches and the technique of ankle arthroscopy, defines the indications in which arthroscopy is appropriate and presents the results of therapeutic interventions and complications with a review of the literature. Die Indikationsstellung zur Arthroskopie des oberen Sprunggelenks hat in den letzten Jahren deutlich zugenom-men. Zu nennende Vorteile sind die Möglichkeit einer direkten Inspektion des Gelenkes, eine pal-patorische Untersuchung, sowie eine Stabilitätsprüfung des ligamentären Halteapparates. Zu den Nachteilen gehören mögliche Schäden an Gefäßen und Nerven bei falsch platzierten Zugangswegen, ferner die Schwierigkeit, die zentralen und insbesondere hinteren Regionen des OSG einzusehen und mit Instrumenten zu erreichen. Diagnostische Indikationen sind bei der heutigen Bildgebung selten geworden, können aber nicht erklärbare Schmerzen, ein Hämarthros, Schnapp-Phänomene und Pseudo-Blockierungen umfassen. Zu den therapeutischen Indikationen gehören osteochondrale und kartilaginäre Schäden und Erkrankungen, das synoviale oder ossäre Impingement-Syn-drom, Synovitiden, ein Gelenkem-pyem, die Arthrofibrose, freie Gelenkkörper und Osteophyten. Aber auch über arthroskopisch durchgeführte Arthrodesen und arthroskopisch assistierte Osteosynthe-sen von Malleolarfrakturen ist berichtet worden. Als relative Kontraindikationen gelten mittlere und schwere Arthrosen mit eingeschränkter OSG-Beweglichkeit oder einem stark verkleinerten Gelenkspalt und Patienten mit peripherer Verschlusskrankheit oder fortgeschrittener venöser Insuffizienz. Folgender Übersichtsartikel beschreibt die Zugänge und die Technik der Arthroskopie des oberen Sprunggelenks und geht auf die Indikationen im Einzelnen mit Literaturangaben sowie Ergebnissen der therapeutischen Interventionen und Komplikationen ein.
ISSN:1619-9987
1619-9995
DOI:10.1007/s10302-003-0014-z