Shared decision-making and person-centred care in Sweden: Exploring coproduction of health and social care services
In Sweden the health system is nationally regulated and locally provided by 21 regions and 290 municipalities. To meet the shifting paradigm, where the person is viewed as a co-producer of health and care, Sweden has laws, regulations and policies which support the patient as an active partner in th...
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Published in | Zeitschrift für Evidenz, Fortbildung und Qualität im Gesundheitswesen Vol. 171; pp. 129 - 134 |
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Main Authors | , , , |
Format | Journal Article |
Language | English |
Published |
Netherlands
Elsevier GmbH
01.06.2022
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Subjects | |
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Summary: | In Sweden the health system is nationally regulated and locally provided by 21 regions and 290 municipalities. To meet the shifting paradigm, where the person is viewed as a co-producer of health and care, Sweden has laws, regulations and policies which support the patient as an active partner in the communication with professionals in the system. Coproduction, person-centred care and shared decision making contribute jointly to the paradigm shift. Principles of human dignity and equity must be supported nationally and enacted in the decentralized, regional provision of care. Infrastructures exist or are under development which can support and strengthen care that is co-produced and based in a person-centred philosophy and approach, where shared decision making becomes a reality in practice. A Knowledge management system together with National Quality registries have the potential to form a co-produced, person-centred learning health system, where patients, and next of kin and professionals are included as partners. The joint integration of Shared decision making, Person-centre care and Coproduction into the Swedish healthcare system now looks like a possible way to realize the emerging paradigm.
In Schweden ist das Gesundheitssystem staatlich reguliert; für den lokalen Zugang sind die 21 Regionen und 290 Gemeinden verantwortlich. Um dem Paradigmenwechsel, bei dem jeder Einzelne als Koproduzent von Gesundheit angesehen wird, Rechnung zu tragen, hat Schweden Gesetze, Verordnungen und Vorschriften erlassen, welche die Rolle des Patienten als aktiver Partner in der Kommunikation mit Gesundheitsfachkräften stützen. Koproduktion, personenzentrierte Versorgung und partizipative Entscheidungsfindung tragen gemeinsam zu diesem Paradigmenwechsel bei. Die Grundsätze der Menschenwürde und der Gerechtigkeit müssen national gefördert und im Rahmen der dezentralen regionalen Gesundheitsversorgung umgesetzt werden. Infrastrukturen, die eine Gesundheitsversorgung auf der Basis von Koproduktion und einer personenzentrierten Philosophie und Herangehensweise unterstützen und stärken können, bestehen bereits oder sind im Aufbau begriffen. So wird partizipative Entscheidungsfindung in der Praxis zur Realität. Ein Wissensmanagementsystem im Verbund mit nationalen Qualitätsregistern hat das Potenzial, ein koproduziertes, personenzentriertes, lernendes Gesundheitssystem zu schaffen, in das Patienten, deren Angehörige und Gesundheitsfachkräfte als Partner einbezogen sind. Es sieht jetzt so aus, als sei die gemeinsame Integration von partizipativer Entscheidungsfindung, personenzentrierter Versorgung und Koproduktion in das schwedischen Gesundheitssystem eine Möglichkeit, um das neue Paradigma zu verwirklichen. |
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Bibliography: | ObjectType-Article-1 SourceType-Scholarly Journals-1 ObjectType-Feature-2 content type line 23 |
ISSN: | 1865-9217 2212-0289 2212-0289 |
DOI: | 10.1016/j.zefq.2022.04.016 |