Dermatophytomycoses in children in rural Kenya: the impact of primary health care

In a survey of 5780 children from 13 schools in rural Kisumu District (western Kenya) in 1993, a prevalence rate of dermatophyto‐mycoses of 10.1% was found. Three‐quarters of the affected children suffered from tinea capitis (prevalence rate 7.8%), caused by Microsporum audouinii var. langeronii, Tr...

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Bibliographic Details
Published inMycoses Vol. 40; no. 1-2; pp. 55 - 63
Main Authors Schmeller, W., Baumgartner, Sabine, Dzikus, A.
Format Journal Article
LanguageEnglish
Published Oxford, UK Blackwell Publishing Ltd 01.01.1997
Blackwell
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Summary:In a survey of 5780 children from 13 schools in rural Kisumu District (western Kenya) in 1993, a prevalence rate of dermatophyto‐mycoses of 10.1% was found. Three‐quarters of the affected children suffered from tinea capitis (prevalence rate 7.8%), caused by Microsporum audouinii var. langeronii, Trichophyton violaceum and Microsporum canis. In 1994, a dermatology programme within the primary health care system was started. Twelve community health workers (CHWs), trained in diagnosis and treatment of the most common skin diseases, carried out regular school visits once a week. All dermatophyto‐mycoses, dry forms of tinea capitis included, were treated locally with Whitfield's ointment. In 1995 the prevalence rate of fungal skin infections in the same schools was found to be 9.3%; the difference to 1993 was not significant. Only tinea capitis, with a prevalence rate of 5.8%, showed a significant reduction (P<0.05). Altogether, a distinctive improvement regarding the extent and the severity of dermatophytomycoses could be noticed. In the cultures from tinea capitis, Microsporum canis was not found to be present. Trained community health workers are capable of the diagnosis and treatment of fungal skin infections of children in rural areas, which leads to a reduction in the prevalence of tinea capitis. Zusammenfassung. Bei Untersuchungen von 5780 Schölern in 13 Schulen im ländlichen Kisumu Distrikt (West‐Kenia) im Jahre 1993 wiesen Dermatomykosen eine Prävalenz von 10,1 Prozent auf. Drei Viertel der betroffenen Kinder hatten eine Tinea capitis, die durch Microsporum audouinii var. langeronii, Trichophyton violaceum oder Microsporum canis verursacht war. 1994 wurde ein Dermatologie‐Projekt innerhalb des Primary Health Care‐Systems gestartet. 12 Gemeinde‐Gesundheits‐Helfer (Community Health Worker) wurden in Diagnostik und Therapie häufiger Dermatosen ausgebildet. Während regelmäßiger Schulbesuche wurden alle Kinder mit Mykosen, einschließlich trockener Formen der Tinea capitis, mit Whitfield Salbe behandelt. 1995 war die Prävalenz der Dermatomykosen in denselben Schulen auf 9.3% gesunken; der Unterschied zu 1993 war nicht signifikant. Lediglich die Tinea capitis wies mit einer Prävalenz von 5.8% einen signifi‐kanten Röckgang auf (P< 0.05). Zusätzlich wurde eine deutliche Verbesserung von Ausmaß und Schweregrad der Hautbefunde festgestellt. Microsporum canis war kulturell nicht mehr nachweisbar. Ausgebildete Community Health Worker sind nicht nur in der Lage, Dermatomykosen bei Kin‐dern in ländlichen Gebieten erfolgreich zu diagnostizieren und zu behandeln, sondern können auch die Prävalenz der Tinea capitis signifikant vermindern.
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ISSN:0933-7407
1439-0507
DOI:10.1111/j.1439-0507.1997.tb00171.x