Electron microscopy of human carious dental enamel

Several stages in the progression of incipient caries in human enamel were examined, by combined scanning and transmission electron microscopy, to observe ultrastructural changes that occur during carious attack. Prism interstices and striae of Retzius were found to be sites of initial attack, and a...

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Bibliographic Details
Published inArchives of oral biology Vol. 18; no. 6; pp. 751,IN5,757,IN7 - 756,IN6,758,IN7
Main Author Kerckaert, G.A.
Format Journal Article
LanguageEnglish
Published England Elsevier Ltd 01.06.1973
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Summary:Several stages in the progression of incipient caries in human enamel were examined, by combined scanning and transmission electron microscopy, to observe ultrastructural changes that occur during carious attack. Prism interstices and striae of Retzius were found to be sites of initial attack, and a relatively sound surface layer appeared to persist through this demineralization process. Also, in approximately 70 per cent of the specimens a “prismless” surface layer was found. On a examiné quelques stades dans la progression des caries incipientes dans l'émail humain, en combinant l'examen minutieux et la microscopie électronique de transmission, pour observer les changements ultrastructuraux qui se produisent pendant l'attaque de carie. On a trouvé des interstices prismatiques et des stries de Retzius d'être l'emplacement de l'attaque initiale et une couche superficielle rélativement saine paraisait persister dans ce procès de déminéralisation. Également, dans 70 pour cent de spécimens on a trouvé une couche superficielle “sans prismes”. Einige Stufen im Fortschreiten beginnender Karies im menschlichen Schmelz sind mit kombinierter Abtast- und Elektronendurchgangsmikroskopie untersucht worden, um ultrastrukturelle Änderungen zu beobachten, welche während Kariesbefall vorkommen. Prismeninterstitien und “R”-Streifen wurden als Stellen des anfänglichen Befalls festgestellt, und während dieses Demineralisierungsprozesses schien eine verhältnismässig gesunde Oberflächenschicht weiter zu bestehen. Auch wurde bei etwa 70 Prozent der Proben eine “prismenlose” Oberflächenschicht festgestellt.
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ISSN:0003-9969
1879-1506
DOI:10.1016/0003-9969(73)90011-3