A composite fibre optic sensor for detecting the pressure force generated by the passage of a wheel of a rail vehicle, its arrangement and the method of detecting this pressure force using this arrangement

Kompozitní optovláknový senzor (14) pro detekci tlakové síly, vznikající průjezdem kola kolejového vozidla obsahuje pouzdro, první elasticky deformovatelný člen (3) uložený v pouzdře a optické vlákno uložené v prvním elasticky deformovatelném členu (3) a propojitelné s vyhodnocovací jednotkou obsahu...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors Jaroš, Jakub, Vašinek, Vladimír, Krenželok, Tomáš, Fajkus, Marcel, Soural, Tomáš, Jargus, Jan, Nedoma, Jan
Format Patent
LanguageCzech
English
Published 06.09.2023
Subjects
Online AccessGet full text

Cover

Loading…
Abstract Kompozitní optovláknový senzor (14) pro detekci tlakové síly, vznikající průjezdem kola kolejového vozidla obsahuje pouzdro, první elasticky deformovatelný člen (3) uložený v pouzdře a optické vlákno uložené v prvním elasticky deformovatelném členu (3) a propojitelné s vyhodnocovací jednotkou obsahující zdroj světla, detektor a procesor. První elasticky deformovatelný člen (3) obsahuje na jedné straně první deformační plochu, ve které je uspořádán alespoň jeden nepřerušovaně probíhající zářez (6) pro uložení optického vlákna. V zářezu (6) je uspořádán alespoň jeden první deformační výstupek (5a), který je nižší než hloubka zářezu (6) a který je konfigurován tak, že přenesením tlakové síly přes pouzdro a první elasticky deformovatelný člen (3) na první deformační výstupek (5a) a zatlačením prvního deformačního výstupku (5a) na optické vlákno je způsoben reverzibilní mikroohyb optického vlákna. První deformační výstupek (5a) je zhotoven z plastu. Uspořádání tohoto kompozitního optovláknového senzoru (14) je takové, že je uložen pod patou kolejnice a na podkladnici, přičemž oba konce optického vlákna jsou propojeny s optickým kabelem, který je dále propojen s vyhodnocovací jednotkou obsahující zdroj světla, detektor a procesor. Předmětem ochrany je také způsob detekce tlakové síly vznikající průjezdem kola kolejového vozidla pomocí shora objasněného uspořádání. The composite optical fibre sensor (14) for detecting the pressure force, in particular for detecting the passage of a wheel of a rail vehicle, includes a housing, the first elastically deformable element (3) housed in the housing and an optical fibre housed in the first elastically deformable element (3) and connectable to an evaluation unit containing a light source, a detector and a processor. The first elastically deformable element (3) contains, on one side, the first deformation surface, in which at least one continuously extending notch (6) is arranged for accommodating the optical fibre. At least one first deformation projection (5a) is arranged in the notch (6), which is lower than the depth of the notch (6) and which is configured so that by transferring the compressive force through the housing and the first elastically deformable element (3) to the first deformation projection (5a) and by pushing the first deformation projection (5a) on the optical fibre, reversible micro-bending of the optical fibre is caused. The first deformation projection (5a) is made of plastic. The arrangement of this composite fibre optic sensor (14) is such that it is placed under the base of the rail and on the substrate, while both ends of the optical fibre are connected to an optical cable, which is further connected to an evaluation unit containing a light source, a detector and a processor. The subject of protection also consists in the method for detecting the pressure force generated by the passage of a wheel of a rail vehicle using the arrangement explained above.
AbstractList Kompozitní optovláknový senzor (14) pro detekci tlakové síly, vznikající průjezdem kola kolejového vozidla obsahuje pouzdro, první elasticky deformovatelný člen (3) uložený v pouzdře a optické vlákno uložené v prvním elasticky deformovatelném členu (3) a propojitelné s vyhodnocovací jednotkou obsahující zdroj světla, detektor a procesor. První elasticky deformovatelný člen (3) obsahuje na jedné straně první deformační plochu, ve které je uspořádán alespoň jeden nepřerušovaně probíhající zářez (6) pro uložení optického vlákna. V zářezu (6) je uspořádán alespoň jeden první deformační výstupek (5a), který je nižší než hloubka zářezu (6) a který je konfigurován tak, že přenesením tlakové síly přes pouzdro a první elasticky deformovatelný člen (3) na první deformační výstupek (5a) a zatlačením prvního deformačního výstupku (5a) na optické vlákno je způsoben reverzibilní mikroohyb optického vlákna. První deformační výstupek (5a) je zhotoven z plastu. Uspořádání tohoto kompozitního optovláknového senzoru (14) je takové, že je uložen pod patou kolejnice a na podkladnici, přičemž oba konce optického vlákna jsou propojeny s optickým kabelem, který je dále propojen s vyhodnocovací jednotkou obsahující zdroj světla, detektor a procesor. Předmětem ochrany je také způsob detekce tlakové síly vznikající průjezdem kola kolejového vozidla pomocí shora objasněného uspořádání. The composite optical fibre sensor (14) for detecting the pressure force, in particular for detecting the passage of a wheel of a rail vehicle, includes a housing, the first elastically deformable element (3) housed in the housing and an optical fibre housed in the first elastically deformable element (3) and connectable to an evaluation unit containing a light source, a detector and a processor. The first elastically deformable element (3) contains, on one side, the first deformation surface, in which at least one continuously extending notch (6) is arranged for accommodating the optical fibre. At least one first deformation projection (5a) is arranged in the notch (6), which is lower than the depth of the notch (6) and which is configured so that by transferring the compressive force through the housing and the first elastically deformable element (3) to the first deformation projection (5a) and by pushing the first deformation projection (5a) on the optical fibre, reversible micro-bending of the optical fibre is caused. The first deformation projection (5a) is made of plastic. The arrangement of this composite fibre optic sensor (14) is such that it is placed under the base of the rail and on the substrate, while both ends of the optical fibre are connected to an optical cable, which is further connected to an evaluation unit containing a light source, a detector and a processor. The subject of protection also consists in the method for detecting the pressure force generated by the passage of a wheel of a rail vehicle using the arrangement explained above.
Author Fajkus, Marcel
Soural, Tomáš
Nedoma, Jan
Vašinek, Vladimír
Krenželok, Tomáš
Jargus, Jan
Jaroš, Jakub
Author_xml – fullname: Jaroš, Jakub
– fullname: Vašinek, Vladimír
– fullname: Krenželok, Tomáš
– fullname: Fajkus, Marcel
– fullname: Soural, Tomáš
– fullname: Jargus, Jan
– fullname: Nedoma, Jan
BookMark eNqFjk1qAkEQhWdhFprkDNYBFAKGCS51UHIAV9lI2fN6pmGmu-kqFQ_pndJqEHGTRVEF3_upUTHwwWNYnBdkQh-DOAVZt0ugENUZEngJiWyeGgqjzjekLSgmiOyzLiMDauCRWFHT7nTjLMJNjrHEdGyB7nYmdh0d0DrTYUJOhTgl9g16eCX29dXdQ9tQXxyPrU6ea_dyJw8xb8WL5U7w_rdfi_F6tam-p4hhC4ls8re6rX5mH_Ovz3JZzv5X_AIHR2aF
ContentType Patent
DBID EVB
DatabaseName esp@cenet
DatabaseTitleList
Database_xml – sequence: 1
  dbid: EVB
  name: esp@cenet
  url: http://worldwide.espacenet.com/singleLineSearch?locale=en_EP
  sourceTypes: Open Access Repository
DeliveryMethod fulltext_linktorsrc
Discipline Medicine
Chemistry
Sciences
Physics
DocumentTitleAlternate Kompozitní optovláknový senzor pro detekci tlakové síly vznikající průjezdem kola kolejového vozidla, jeho uspořádání a způsob detekce této tlakové síly pomocí tohoto uspořádání
ExternalDocumentID CZ309746B6
GroupedDBID EVB
ID FETCH-epo_espacenet_CZ309746B63
IEDL.DBID EVB
IngestDate Fri Jul 19 12:53:41 EDT 2024
IsOpenAccess true
IsPeerReviewed false
IsScholarly false
Language Czech
English
LinkModel DirectLink
MergedId FETCHMERGED-epo_espacenet_CZ309746B63
Notes Application Number: CZ20220000045
OpenAccessLink https://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&date=20230906&DB=EPODOC&CC=CZ&NR=309746B6
ParticipantIDs epo_espacenet_CZ309746B6
PublicationCentury 2000
PublicationDate 20230906
PublicationDateYYYYMMDD 2023-09-06
PublicationDate_xml – month: 09
  year: 2023
  text: 20230906
  day: 06
PublicationDecade 2020
PublicationYear 2023
RelatedCompanies PRODIN a.s
Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava
RelatedCompanies_xml – name: Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava
– name: PRODIN a.s
Score 3.4879737
Snippet Kompozitní optovláknový senzor (14) pro detekci tlakové síly, vznikající průjezdem kola kolejového vozidla obsahuje pouzdro, první elasticky deformovatelný...
SourceID epo
SourceType Open Access Repository
SubjectTerms ENSURING THE SAFETY OF RAILWAY TRAFFIC
GUIDING RAILWAY TRAFFIC
MEASURING
MEASURING FORCE, STRESS, TORQUE, WORK, MECHANICAL POWER,MECHANICAL EFFICIENCY, OR FLUID PRESSURE
PERFORMING OPERATIONS
PHYSICS
RAILWAYS
TESTING
TRANSPORTING
Title A composite fibre optic sensor for detecting the pressure force generated by the passage of a wheel of a rail vehicle, its arrangement and the method of detecting this pressure force using this arrangement
URI https://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&date=20230906&DB=EPODOC&locale=&CC=CZ&NR=309746B6
hasFullText 1
inHoldings 1
isFullTextHit
isPrint
link http://utb.summon.serialssolutions.com/2.0.0/link/0/eLvHCXMwdV3dT8IwEG8QFX1T1OD3PZg9uQhsFHxYjGwQYsJHDBrCi2m7TkjMRrYh8Y_0f_JahhIT3pZde03aXvu7669XQm6qgeRCSMukjNmmLcrCbAQBM1XudGYJmzJfBfS7Pdp5sZ9GtVGOTFZ3YXSe0IVOjogWJdDeU71ez_6CWJ7mViZ3fIq_oof20PGMzDtGPH1fpobXdFqDvtd3Ddd13LHRe3ZQULdpk26RbQTRdWULrdemupMyW99Q2gdkZ4C6wvSQ5ERSJHvu6t21Iil0s-PuItnV_ExVoJDZYHJEvh9B8cAV2UpCgN6uhAjtXkCCHmkUA6JQ8KU6G8BdCRDfgea6zrEcioSEd51pGpEm8K-lHAE0LisQBcBgMZHyY_kZYwfAp5yoqXUL0zQBFsfqMoKKKAILfV17-Qa1qrHe6jT536xi2GeSNTXH5LrdGrodE3vo7Xcw3tzxqiutE5IPo1CWCNS4zWucIdq0Arsiqo1GJeB16SMakpLK8ikpbdJytll0TvbVkGpGF70g-TSey0uEACm_0qP3A7savQw
link.rule.ids 230,309,783,888,25576,76876
linkProvider European Patent Office
linkToHtml http://utb.summon.serialssolutions.com/2.0.0/link/0/eLvHCXMwdV1LTwIxEJ4gKnhT1OCTORhObuSxLHggRhYIKq8YNMQLaUtXSMwu2V0k_kj_k9OyKDHhttlpp0nbab-Zfp0CXBUcyYWQRcNizDRMkRNGxXGYoXKns6IwLTZWAf1O12q9mI_D0jAGk9VdGJ0ndKGTI5JFCbL3UK_Xs78gVl1zK4MbPqVf3l1zUK1nI--Y8PRtzsrWa9VGv1fv2Vnbrtpv2e5zlQRl06pZW7BNALusbKHxWlN3UmbrG0pzH3b6pMsNDyAmghQk7dW7aylIdKLj7hTsan6mKpCIbDA4hO97VDxwRbaS6JC3K9EjuxcYkEfq-UgoFMdSnQ3QroSE71BzXedUjkRC4rvONE1IE_nXUk4AmpYV9BxkuJhI-bH89KkD8FNO1NS6xmkYIPN9dRlBRRSRuWNde_kGtaqx3uo0-N-sYthHkjU1R5BpNgZ2y6AeGv0Oxsh-W3Vl8RjirufKNGCJm7zEGaHNomPmRaFSyTu8LMeEhqS0ZO4E0pu0nG4WZSDZGnTao_ZD9-kM9tTwanaXdQ7x0J_LC4IDIb_UI_kDySW__w
openUrl ctx_ver=Z39.88-2004&ctx_enc=info%3Aofi%2Fenc%3AUTF-8&rfr_id=info%3Asid%2Fsummon.serialssolutions.com&rft_val_fmt=info%3Aofi%2Ffmt%3Akev%3Amtx%3Apatent&rft.title=A+composite+fibre+optic+sensor+for+detecting+the+pressure+force+generated+by+the+passage+of+a+wheel+of+a+rail+vehicle%2C+its+arrangement+and+the+method+of+detecting+this+pressure+force+using+this+arrangement&rft.inventor=Jaro%C5%A1%2C+Jakub&rft.inventor=Va%C5%A1inek%2C+Vladim%C3%ADr&rft.inventor=Kren%C5%BEelok%2C+Tom%C3%A1%C5%A1&rft.inventor=Fajkus%2C+Marcel&rft.inventor=Soural%2C+Tom%C3%A1%C5%A1&rft.inventor=Jargus%2C+Jan&rft.inventor=Nedoma%2C+Jan&rft.date=2023-09-06&rft.externalDBID=B6&rft.externalDocID=CZ309746B6